Sociala medier

Vilka medier skall man använda och när skall man egentligen använda dem? Det finns naturligtvis en hel del forskning på området. Den som hänvisas till här, gäller främst USA, men det finns ingen större anledning att tro att den skiljer sig nämnvärt i andra länder.

Inlägg som postades under vardagar fick 317% fler delningar än de som postades på Lördagar eller Söndagar.

Längden på inläggen inverkar också på hur mycket de delas. Ett inlägg i sociala medier bör inte, mer än undantagsvis överskrida 80 ord, men kan gärna innehålla en länk till en artikel i fulltext som finns till exempel på företagets webbsida.

Bästa dagen för att publicera något innehåll som handlar om mat är på måndagar.

Marknadsföring i sociala medier

Vilka sociala medier bör man då satsa på

Det överlägset största är Facebook. Där blev det mer än 340% fler delningar än på någon av de andra medierna som jämfördes.

Enda signifikanta skillnaden från resultatet gällde högproducerande utgivare speciellt inom matsektorn, som fick 51% på Pinterest. Twitter fick en stark andraplacering både från låg- och högproducerande utgivare inom resor, hälsa samt nyheter. Hälsa, livsstil, mat och utbildning fick en relativt stark genomslagskraft på Pinterest. LinkedIn var däremot relativt starka inom framförallt det litterära spektrat.

Vilken dag ger då bäst genomslagskraft

Vilken dag ger då bäst genomslagskraftEfter att du har identifierat vilka nyckelord, vilka nätverk, vilka starka personer, som kan hjälpa dig med din marknadsföring så återstår egentligen bara vilka dagar du bör publicera något på.

Volymmässigt så delas det flest inlägg på onsdagar, ungefär 50% färre inlägg delas på lördagar och söndagar. Men spektrat är ganska så stort. De som skriver om affärsangelägenheter har i regel sina toppar under tisdagar och torsdagar. De som inte skriver riktigt så ofta, men skriver om finanssektorn har sin topp på fredagar och som nämnts tidigare, matsektorn den har sin topp på måndagar. På “Content, Best Practices by Vertical”, kan du själv ladda ner resultat för bilar, utbildning, finanser, mat, teknologi, resor, hälsa, affärsverksamhet, underhållning, och nyheter. Men kom ihåg att undersökningen gjorts i USA och kanske inte helt överensstämmer med våra förhållande i Sverige.

För en aktuell svensk statistik kan du gå till IIS hemsida, via där statistiken kan du till exempel få en bättre uppfattning om på vilka sociala medier din egen målgrupp är mest aktiv.

Plattformar

Instagram

Instagram

Instagram är ett socialt nätverk för bildpublicering. Har du ingen företagssida på Instagram så lägg upp en. Publicera där till exempel bilder med företagets produkter. Tänk lite på hur bilderna är komponerade. De skall framförallt ge betraktaren en sinnesstämning som gör att de vill ha din produkt.

LinkedIn

LinkedIn

LinkedIn är ett företagsinriktat nätverk för i första hand professionella kontakter.

Linkedin skiljer sig lite från övriga social medier genom att vara mer professionellt inriktad. Publicera där relevant information om företaget. Adress, telefonnummer, www-adress. Använd LinkedIN till att marknadsföra nya produkter, söka nya samarbetspartners och vid behov även nyanställningar

Pinterest

Pinterest

Kan väl närmast beskrivas som en digital anslagstavla. Liksom Instagram är det ett bildnätverk, men med lite mer designade bilder. Fina, stämningsfulla bilder och bilder av mer nyhetsvärde passar bäst på Pinterest.

Twitter

Twitter

Twitter är ett nätverk enbart för korta meddelande, max 280 tecken per inlägg.

Hur gör du då för att bli ett “Twittrande” företag. Skriv främst korta meddelande om nyheter i produktsortimentet, kampanjer och så vidare, det gör sig utmärkt på Twitter.

Mail

Mail

Så snart du lyckas skaffa en följares e-post så skall du lägga till denne på din e-postlista. Kanske du behöver ha flera olika e-postlistor ifall du har flera målgrupper eller ifall din grupp är väldigt när det gäller till exempel åldersfördelning. Språkbruket skiljer sig en hel del mellan en 15-åring och en 45-åring. Skicka ut nyhetsbrev, cirka en gång per månad. Nyhetsbrevet har till funktion att hålla “kunden” fortsatt intresserad av ditt företag.

Ditt nyhetsbrev bör därför innehålla förhandsinformation om produktuppdateringar, kanske nya sätt att använda produkten på,en del  erbjudande som är exklusiva och så vidare. Men spama inte dina kunder, det ger bara dig ett dåligt rykte och dina mail åker direkt till skräpposten. Ge kunderna också en möjlighet, varje gång du skriver till dem, att säga upp “nyhetsbrevet”. Se det inte som något enbart negativt att de säger upp sig. Följ i stället upp, och försök förstå vad kunde du gjort bättre.

Blogg

Blogg

Om du kan och har tid att hålla igång en egen blogg är det utmärkt, men kom ihåg. Du måste skriva riktigt bra och Bloggen måste uppdateras åtminstone en gång per vecka, och helst oftare än så. Klarar du inte det då är det nog bättre att låta bli. Om dina följare tröttnar på att följa ett av dina flöden är det mycket troligt att de kommer att välja bort de övriga också. Därför är det också alltid viktigt att dina inlägg på olika media inte upprepar varandra, utan i stället kompletterar varandra.

Facebook

Facebook

Hur man skapar en Facebooksida går utanför den här publikationens område, men det finns flera handledningar på nätet.

En sak som dock ofta inte tas upp är hur du ställer in “Facebook Audience Optimization”, det är dock viktigt att göra den inställningen för att kunna nå ut till sin målgrupp.

När du skapat din Facebook-sida går du till inställningar för att tillåta “Facebook Audience Optimization”. Vi skriver förvisso på svenska, men jag vet ju faktiskt inte var du som läser detta befinner dig och möjligheten till “Facebook Audience Optimization” finns inte tillgängligt på alla språk. Så du kanske inte hittar det. Gå till inställningar, Generella inställningar. Klicka Edit för “Audience Optmimization”.

Markera rutan för att tillåta optimering och spara sen dina ändringar.

Du kommer nu att ha fått en ny ikon i din “uppdateringsbox”. Samma ikon finns även i dialogrutan “Skapa nytt inlägg”.

När du klickar på ikonen så kommer du att få upp dialogrutan för “Prefferd Audience”. Om du i stället får upp “News Feed Targeting” då har du inte tillgång till “Audience Optimization”.

Skriv in intresse och sen kommer Facebook att visa det som antas vara ditt område. Du kan också se hur många andra du antas nå.

Ditt val kommer inte på något sätt att begränsa vem som kommer att se ditt inlägg, men talar om för Facebook vilka intressegrupper du främst föredrar att ditt inlägg skickas till.

Om du även vill begränsa vilka som skall se ett inlägg så kan du göra det i dialogrutan “Audience Restriction”.

SEO-anpassa din text

Vad skall företagets inlägg handla om

Inläggen skall alltid engagera dina läsare. Engagerade läsare blir “följare” och bidrar sen till att sprida dina inlägg. Ge därför tips om produkter, berätta om nyheter som är på gång inom företaget, försök att få läsarna aktiva, till exempel genom att komma med egna idéer eller synpunkter. För att i längden lyckas hålla intresset uppe, så måste du vara aktiv med inlägg, det gäller på alla sociala media, men i allra högsta grad på Facebook. En dag i veckan, den dag då din målgrupp är som mest aktiv, då bör du göra ett inlägg. Var samtidigt aktiv med att besvara och kommentera andra inlägg. Marknadsföring handlar till en stor del om att bara synas.

Följ upp ditt inlägg

Under “insikter” kommer du att kunna se en del statistik för din Facebook-sida följ den för att kunna analysera resultatet av ditt arbete med att marknadsföra företaget. Se efter vad som har störst genomslagskraft och verkar fungera bäst.