Hur marknadsföra hemsidan

Så har vi då äntligen tagit oss fram till vad det hela till slut skall handla om, marknadsföring. För småföretagare, som den här artikeln i första hand är skriven för, finns egentligen inte så många alternativ. De lär i regel begränsas till lokaltidningar, lokala reklamblad, kanske lokalradio och så förstås nätet. När du gjort upp din marknadsplan och vet din budget för den, bör det också vara ganska så enkelt att lägga en tidsplan på den och att se vilket media som bör passa bäst.

Men vi begränsar oss här som sagt just till marknadsföring på nätet. Hur går det till, vad bör man framför allt tänka på och vad skall man göra för att det verkligen skall fungera?

Marknadsföringsplan

Vi ska försöka reda ut det här och börjar först med 10 viktiga kom ihåg för marknadsföring på sociala medier. Det skiljer sig trots allt en hel del från traditionell marknadsföring. Marknadsföring på nätet är på många sätt mer likt “social engineering”, det handlar främst om att bygga upp ett förtroende. Du skall alltså först och främst sälja in dig själv, sedan ditt företag och sen dina produkter eller tjänster.

Första problemet är förstås att hitta rätt kundgrupper. Var på nätet hittar man egentligen dem? Använd din egen fantasi. Men förvänta dig inte att kunderna skall söka upp dig. Du har från din marknadsplan en bild av hur din idealkund ser ut. Sätt dig nu själv in i positionen av att vara din perfekta idealkund. Vilka forum skulle du då besöka på nätet? Gå dit och delta där. Sedan, när du byggt upp ett förtroende så börjar du tipsa, och överföra dem till dina sociala medier och ditt företags webbsida.

Här kommer de 10 viktiga punkterna.

Här kommer de 10 viktiga punkterna.

Lyssna

För att förstå din kundgrupp gäller det alltid att lyssna mer än att prata. Läs deras inlägg och delta i deras diskussioner för att förstå vad som intresserar dem och vad som är viktigt för dem. När du lärt dig det kan du börja delta i diskussioner med inlägg som känns viktiga för gruppen och du kan snart lite försiktigt börja “droppa” ditt företag eller produkter/tjänster.

Fokusera

Du kan naturligtvis inte finnas överallt samtidigt. Så fokusera därför på ett par områden och gör istället ett bra jobb där. Om du lyckas med det så kan du sedan gå vidare till nästa område. Om du misslyckas, så gå vidare till nästa område, kanske då med en lite annan strategi, men försök inte att vara överallt samtidigt.

Kvalité

Kvalité övertrumfar alltid kvantitet. Det är bättre att ha 1000 som lyssnar på vad du har att säga än 10 000 som inte bryr sig det minsta, det vill säga bara försvinner efter första kontakten.

Tålamod

Marknadsföring på sociala media slår inte igenom bara så där utan vidare. Det tar sin tid, visst kan det hända i enstaka fall, men oftast ligger det ett långt tålmodigt arbete bakom en succé.

Delning

Om du skriver bra och intressanta inlägg till de grupper du deltar i så delar dina läsare det med sina egna läsare. Det är något som öppnar upp så att sökmotorerna lättare hittar till dig, ditt företag och dina produkter. Detta kan ge dig hundratals eller ännu fler följare.

Influens

Avsätt lite tid för att hitta just de på nätet som influerar din idealkund. Gå sen med i deras sociala mediers grupper och försök få en bra kontakt med dem. Om de finner dina inlägg intressanta och för dem vidare då har du kommit ett långt steg i din marknadsföring online.

Värde

Om du använder all din tid på sociala medier till att sälja in dina produkter och tjänster kommer folk att sluta lyssna på dig. Fokusera mer på att skapa ett intressant innehåll och knyta kontakter med tongivande personer inom ditt speciella område på sociala medier. Om de finner dig och dina produkter eller tjänster intressanta. Då kommer de att sprida det vidare.

Bekräftelse

Ignorera aldrig en person eller dennes åsikter på sociala media. Du behöver naturligtvis inte vara ense med alla, men delta ändå i diskussionen, var spirituell. Försök alltid vända det till något positivt för dig och dina produkter.

Tillgänglighet

Publicera inte något bara för att sedan försvinna i en vecka eller en månad. Du måste finnas tillgänglig i stort sett varje dag. Det är ytterligare ett skäl att man bör koncentrera sig på ett fåtal grupper åt gången. Om du försvinner för en längre tid så kommer också intresset för vad du har att säga att avta drastiskt.

Växelverkan

Du kan naturligtvis inte förvänta dig att alla andra skall sprida dina inlägg och prata om dig om du inte gör detsamma för dem. Därför skall en hel del av den tid du spenderar på sociala media användas till att ta upp andras spörsmål.